Vijesti

Corpus Christologicum - prikaz knjige

Corpus Christologicum naslovna

Prikazi i recenzije knjiga su prirodna pojava u akademskom svijetu, a uvriježeno se događaju po znanstvenim časopisima i revijama specijaliziranih za određeno područje. Uz taj zadani okvir, neke knjige zaslužuju širu pažnju.

Za teologa, povjesničara, jezikoslovca ili semitologa to je zasigurno 'Corpus Christologicum' autora Gregorya R. Laniera. Knjiga od 736 stranica tiskana je ove (2021.) godine u nakladi izdavača „Hendrickson“ te predstavlja kompendij od oko 300 tekstova i prijevoda s grčkog, hebrejskog, aramejskog, latinskog, etiopskog, sirijskog i koptskog jezika. Tekstovi dolaze iz korpusa Biblije, svitaka s Mrtvog mora, apokrife, pseudoepigrafe, tekstove Filona Aleksandrijskog i Josipa Flavija, Ireneja, Tertulijana, Hipolita, Justina, Origena, kao i tekstove iz Pirke Avot, Targuma, Midraša i dr.

Knjiga predstavlja prvi takav kompendij uopće, a koji se fokusira na tekstove relevantne za studij koncepta 'mesije' u židovskom mesijanizmu i ranom kršanstvu. Tko god se bavi teologijom, zna da se oko tog pojma 'vrti' poimanje spasenja, teologije, crkve, društva i sl. Stoga je od iznimne važnosti taj i srodne pojmove razumijevati kontekstualno te poznavati njihov semantički razvoj kroz povijest. Čitatelju su uz uvodna tumačenja autora ponuđeni tekstovi na originalu uz prijevod na engleski, te jezične, semantičke i rukopisne varijante u bilješkama (vidi primjere na slikama).

Zahvaljujući povjerenju autora, imao sam prilike surađivati u izradi knjige u okviru provjere tekstova i prijevoda na etiopskom i sirijskom jeziku. Kroz taj proces sam također puno toga naučio. Ovaj primjer samo potvrđuje s jedne strane koliko je važno razlikovati autoritet/originalnost pojedinog autora od njegove - da tako kažem - 'logistike' (npr. prevoditelji, lektori, urednici zbornika i sl.), i s druge strane shvatiti da nitko ni u čemu ne može biti i raditi sam.

Knjigu su pozdravili mnogi poznati profesori među kojima: John J. Collins, Yale Divinity School; Simon GatherCole, University of Cambridge, James C. VanderKam, University of Notre Dame, Richard Bauckham, University of St Andrews, a bit će od koristi za studente kako teologije tako i ostalih disciplina.

Srećko Koralija, OP