2010-12-09-3-adv-c-mj

 

 

 

 

 

KRIZA IVANOVE VJERE / KRIZA NAŠE VJERE

 

 

 

(Mt 11, 2-11)

 

 

 


I. Kriza Ivanove vjere

Ivan je u zatvoru. Ivan koji je propovijedao OBRATITE SE (metanoiu). Ivan koji se susreo s Isusom, posvjedočio je da je Isus onaj kojega čekaju kao Mesiju – Spasitelja. Sad u zatvoru Heroda Antipe, progonjen sumnjom je li Nazarećanin istinski Mesija. Možda on nije onaj kojega očekuje Izrael. Ivan je bio jedan od onih koji su se predali varavoj nadi da će Mesija izvesti puč protiv rimskog ugnjetavanja i uspostaviti Izraelovo kraljevstvo.

 

Sad vidi da je Isus izložen mnogim opasnostima – uspjesi mali – čak niti ne organizira oslobodilački pokret. Čak samog Ivana ne može osloboditi od zatvora iako je s Jordana znao da mu je Ivan saveznik i da se razumije u pustinju – skoro je sam izveo puč. Obratite se... došlo je vrijeme. Sad je Ivan u kušnji je li iskonstruirao prethodno predstavu o Mesiji. Tako se doživljava kada se idealiziraju ljudi unaprijed. Idealan ovaj ili onaj.

 

To je Ivanovo pitanje, ali kroz njega progovaraju sva naša ljudska pitanja i dileme. Ivan je univerzalni upitnik čovjekova povjerenja, i ispunjenja na jedan drugi način nego što se očekivalo.

 

ISUSOV ODGOVOR: Isus hrabri Ivana: događaju se mesijanski znakovi koji govore da je došlo vrijeme. "Blago onome koji se radi mene ne pokoleba." I Isus tvrdi da je on taj "koji treba doći". Ipak Isus nikada ne govori otvoreno o svojem mesijanizmu, ali upućuje na čine koji kažu da je on Mesija. Isusov govor i jest govor njegova života više nego li njegove riječi. I tako je do dana današnjega: gledajte znakove, događaje, čudesa... (sve su to očiti znakovi Božjeg Sina).

 

Kako je Ivan reagirao na Isusovu poruku, nije nam izrečeno, ali smo dobili indirektni odgovor. Neki Ivanovi učenici postali su od tada Isusovi učenici i sljedbenici. Očito je također da je Ivan prevladao krizu svoje vjere. Ostao je vjeran do smrti. On shvaća da Isus ‘pobjeđuje’ svojom poniznošću i ljubavlju ljudi.


II. Kriza i naše vjere

Mi vjernici imamo također ista pitanja koja je imao i Ivan. Istu krizu. Jesi li ti onaj očekivani...? Je li u Isusu smirenje ljudskih nadanja? Toliko je stoljeća prisutan u ovoj povijesti, a još se ne događaju znakovi "kraljevstva Božjeg", još su prisutni Herodi i Ponciji Pilati, još ginu Ivani. Treba li očekivati drugoga ili je Isus taj koji ‘instalira' novo nebo i novu zemlju (novog čovjeka)? Osloniti se na naše ljudske sile ili poći putom ponuđene vjere.... i to smo kao ljudi pokušali, a izgleda da se sada opet čovječanstvo vraća Isusu s Ivanovim pitanjem.

 

Da li da zdvajamo zbog vlastite nemogućnosti da se "spasimo", da uhvatimo život u svoje ruke. I mi opet kao Ivan danas pitamo Isusa. Čini se da se ljudi danas teško obraćaju drugome da im pomogne u njihovim ljudskim težnjama. Neki se povlače u svoju privatnost, u ‘emigraciju’ i izolaciju. Ipak treba biti mesijanski raspoložen – to je ono što pripravlja Advent – a drugo, dolazak Isusov zbit će se bez nas i u nama.Tko je Mesija? Da li svatko sebi? Ili trebamo drugoga? I u starom babilonskom epu Gilgamešu – traži se ‘lađar’ koji prevozi na ‘drugu stranu’.

 

A kršćanstvo danas kao i kroz vjekove tvrdi da čovjek nije sam sebi dostatan. Krist (kroz dobrotu i ljubav) je potreban čovječanstvu. Jesmo mi u ovoj konfuziji Istoka (Ivanova zatvora) našli smiren odgovor? Mesija je među nama i u nama, ali je potrebno otvoriti se u poniznosti, potrebno je imati Ivanovo poštenje i Mesija će se pokazati. Mesija se objavljuje poniznima, tražiteljima... U svakom slučaju Ivanov primjer je poziv da se ne dademo zavesti nekim apokaliptičnim navještajima i strašenjima. Istina je da čovječanstvo može samo sebe upropastiti ako ne posluša božanski zov Ivana Krstitelja.

 

Također je istina da se čovječanstvo sve više ‘razčovječuje’. Nastaje zbrka vrednota i krijeposti. Izjednačuje se normalno i nenormalno. ‘Babilonska konfuzija’. Ali ovo još nije kraj. Onaj koji dolazi nama ususret nije naravi ljudske sile. On je kao dijete, On je nježna ljubav. On ne želi nikoga pokoriti, nego sve oplemeniti i preporoditi. Pokucat će na sva srca i sve domove. Gdje god bili. On se nudi svima.